Vad är nästa steg i kårens utveckling?

Vi hjälper er att hitta vägen framåt för att göra er verksamhet ännu bättre. Vi har flera olika förberedda workshops men kan också skräddarsy en utvecklingskväll eller dag för just er scoutkår och de behov ni har.

Scouternas mål och vision

Vi utgår från Scouternas strategi och tillsammans jobbar vi fram en plan med mål för en hållbar verksamhet utifrån nuläget i er scoutkår.

Programinspiration

Grunden i Scouternas verksamhet är vårt pro-gram. Programmet innebär allt från våra ålder-grupper och hajker till märken och målspår. Vi erbjuder både en grundläggande genomgång av programmet för de som vill ha en snabb start eller en mer djupgående dragning av någon specifik del av programmet.

Några exempel på vad vi kan prata om: Spårarprogrammet, Upptäckarprogrammet, Äventyrarnas program, Utmanarnas program, Roverprogrammet, Familjescouting, Programstegring, Free Being Me, Terminsplanering

KommunikationsWorkshop

Hur visar vi att vi är unga som gör världen bättre och hur kommunicerar vi enhetligt för att bli fler medlemmar i scoutkåren? Vi går igenom grunderna och planerar hur kåren kan kommunicera både externt och internt.

Vuxenintroduktion

En introduktion för nya vuxna, ledare och funktionärer om scouting, vår metod och våra hjälpmedel.

Teambuilding

För att göra bra verksamhet behöver kårens vuxna må bra och ha kul. Den här workshopen svetsar samman ledarteamet och utvecklar era förutsättningar för att planera och genomföra scoutverksamhet.

Föräldrakick-off

Bjud in föräldrar till att testa på scouting tillsammans med ledarna i kåren, som en del i ledarrekryteringen. Konsulenterna planerar och håller i kvällsaktiviteterna.