Hörrs Nygård, Malmö scoutkårers lägerområde

Bokning: Marie Liljenberg, info@horrsnygard.com
hemsida: https://horrsnygard.scout.se

Läge: Mellan Anklam och Vanstad i närheten av Sjöbo.

N550  36.6787, E130 47.8517, WGS 84

Färdväg: Till lägerområdet tar man sig med bil till Sjöbo och därefter kör man vidare på väg 11 mot Simrishamn. Vid Anklam viker man av mot Vanstad, efter 1,3 km ser man skylten ”Hörrs Nygård” på höger sida och då svänger man in på grusvägen och följer denna 150 m.

Det går även att åka buss och då stannar den ute på väg 11 vid Anklamkorset, därefter är det en promenad på ca 1,3 km.

Från Tomelilla i Anklam sväng höger mot Vanstad. Efter ca 1,3 km sväng höger vid skylt ”Hörrs Nygård”.

Lokaler: Byggnad A, huvudbyggnad – Fullt modernt utrustad 180 m2 byggnad bestående av 2 sovsalar på ovanvåningen med sammanlagt 30 sängplatser, 1 samlingsrum för ca 30 personer med öppen spis, 2 ledarrum (ett med 4 sängplatser och ett med 6 sängplatser), samt kök med full köksutrustning.

Byggnad B, matsalen – Byggnad på 260 m2 med 2 sovsalar på ovanvåningen med sammanlagt 35 sängplatser, stort modernt kök, 1 samlingsrum för 80 personer, stort grovkök med flera kylar och frysar samt varmluftsugn och stekbord.

Ladan – Stor öppen lokal utan värme. Utrymmet lämpar sig till samlingssal eller för att förvara materiel mm. Lokalen har belysning. Här finns även bord, bänkar och stolar.

Omgivning: Hörrs Nygård är beläget nära den natursköna Fyledalen med sin rika flora och fauna.  I trakterna runt omkring kan man hitta många intressanta utflyktsmål, så som Sjöbo Ora med en av Skånes få skidliftar.

Skåneleden, närmare bestämt Österlenleden etapp 10 mellan Lövestads åsar och Vitabäck går strax utanför lägerområdet. Nära till vatten som lämpar sig för paddling och bad. På ett avstånd av 14-20 km finner ni Vombsjön, Sövdesjön, Snogeholmssjön och Ellestadssjön. Skogsområden lämpliga för orientering finns i lägerområdets närhet.

Uppvärmning: Luftvärmepump

Kokmöjligheter: ja, välutrustat kök

Toaletter: vattenklosetter i separat byggnad varav en är HWC

Tvätt: tillgång till dusch

Sovplatser: Byggnad A 40 st. Byggnad B 35 st.

El: ja

Övrigt: Lägerområdet – vi kan erbjuda mer än 3 000 personer att genomföra tältläger på våra 27 hektar mark. Lägerområdet består av ca 8 ha skog och 19 ha ängsmark. Ute på området finns det ängar iordningställda för tältläger. En fotbollsplan som sköts av Sjöbo kommun finns på området.

Det finns även en Stockstuga för 8 personer på området som går att hyra till en billig peng. Bo enkelt, stugan har ingen el. Man lagar sin mat på vedeldad spis. Samma som uppvärmning. Vatten hämtas i egen dunk nere på gården. Kontakta ordförande Johan Magnusson Tel 0706-963131 för information och förhyrning.

Sidan är uppdaterad: 2023-10-13