Konfirmationsläger

Några veckor då du får lära vad kristen tro innebär, inte bara teoretiskt, utan också i det dagliga livet, tillsammans med många nya kompisar, präst och ledare. Läsningen vävs samman med massor av vanliga scoutaktiviteter som vi gör i Scouterna; eldning, skattjakt, knopar, hajker, paddling, hantverk, orientering, bad, hantverk och mycket annat.

Patrullen är en viktig del av allt som görs på lägret, och den bildas av 5–7 konfirmander som håller ihop genom alla roligheter, svårigheter och kanske också tråkigheter.

Veckorna är alltså fyllda med upplevelser och äventyr mitt i naturen i en härlig lägermiljö, och självfallet är du välkommen även om du inte är med i scouterna idag.

Varje år planerar vi för att genomföra minst ett konfirmationsläger med Södra Skånes scoutdistrikt som arrangör. Vi har två möjliga lägerplatser som lämpar sig väl för dessa läger och inför varje år bestäms var sommarens läger hamnar.
Antal anmälda avgör ju om det blir ett eller två läger.

Lägerperioden börjar första eller andra sommarlovsveckan och pågår i tre veckor.

Lägerplatserna:

Göransborg har en mångårig tradition av konfirmationsläger och distriktet har bedrivet läger där de senaste åren, innan dess genomfördes de av dåvarande Lunds KFUK-KFUM scoutdistrikt under mer än 50 år.
Man bor och rör sig i närområdet kring Göransborg som ligger norr om Höör i Tjörnarps församling. Göransborg är ett suterränghus i fyra våningar.

Sjöröds lägerområde ligger vid Gyllebosjön drygt 15 km nordväst om Simrishamn på Österlen.
Distriktet har ägt anläggningen sedan början av 1980-talet och utvecklat det till vad den är idag. Det har på senare år genomförts konfirmationsläger där.
Anläggningen är ett 10 hektar stort lägerområde med flera hus, samlingssalar och aktiviteter.
På Sjöröd blir det en lite tydligare friluftsinriktning under konfirmationstiden då man bland annat sover i tält en del av lägret.

Här kan du göra en intresseanmälan.

Bekräftelse på anmälan och mer information skickas separat inom någon vecka.

Intresseanmälan konfirmation

• Vilket år vill ni anmäla konfirmanden till?
  • Vad är konfirmandens förnamn?
  • Vad är konfirmandens Efternamn?
  • Vilket år är konfirmanden född?
  • Vad är konfirmandens adress?
  • Vad är konfirmandens postadress?
  • E-postadress till konfirmanden
  • Telefonnummer där vi kan nå föräldrar
  • E-postadress där vi kan nå en förälder
  • Om konfirmanden är scout, vilken scoutkår tillhör den?