– en spännande och utmanande utbildning för dig som vill ta ett större ansvar för avdelningen och ledarteamet!

Kursen är uppdelad på två helger, lördag-söndag, där kursdelarna är på kursgårdarna Sonnarp och Gamlegård i Torna Hällestad. Möjlighet kommer att finnas att sova över på båda ställena om så önskas.

Leda avdelning är en spännande och utmanande utbildning för dig som tar eller vill ta ett större ansvar för avdelningen och teamet. Du får verktyg för att skapa en riktigt bra och inkluderande scoutverksamhet. Utbildningen stöttar dig i att göra verklighet av Scouternas vision och uppdrag och inspirerar dig till massa nya idéer för bra scouting.

Utbildningen ger dig :

• Kunskap i att planera verksamhet över hela terminen eller året utifrån Scouternas program.
  • Grundläggande kunskap i att leda och utveckla ett ledarteam.
  • Grundläggande kunskap i att skapa verksamhet för alla barn oavsett funktionsvariationer.
  • Förståelse för hur du skapar en öppen och inkluderande verksamhet utan kränkningar och på normkritisk grund.

Under kursen lär du dig bl a:

• att skapa verksamhet
  • att leda scouter
  • mer om barn och unga
  • mer trygg verksamhet
  • om välmående ledarteam
  • peer learning

Kurshelg 1: 29-30 september 2018

Kurshelg 2: 17-18 november 2018

Var

Kurshelg 1: Sonnarp strax utanför Åsljunga

Kurshelg 2: Gamlegård i Torna Hällestad

Målgrupp

Ledare som tar eller önskar ta ett större ansvar för planering och ledarteam

Förkunskapskrav

Förkunskapskrav av Leda Scouting eller motsvarande samt 1 års

scoutledarerfarenhet, aktivt deltagande krav för examinering.

Kostnad

Kurskostnad: 1400 kr, för båda kurshelgerna

Kurskostnaden inkluderar mat, material, boende och boken Anpassat ledarskap.

De flesta kårer brukar betala eller subventionera kostnaden för ledarutbildning. Kontrollera med din kår vad som gäller!

Scouternas utbildningsfond

Om kostnaden för kurs, resa och boende är ett problem kan Scouternas utbildningsfond hjälpa till. Ansökan och information, se: Scouternas utbildningsfond

Avanmälningsregler

Finner du här